Officiële verkeersborden uit de D-serie
Bij Verkeersbord.be ben je zeker van 100% officiële gebodsborden, volledig conform de Belgische regelgeving. Onze borden worden geproduceerd volgens de richtlijnen van het Agentschap Wegen en Verkeer en het politiereglement, zoals vastgelegd in Titel III, Hoofdstuk II van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 (B.S. 09.12.1975). Elk bord is voorzien van CE-gemarkeerde reflecterende folie en een fabrikantsticker op de achterzijde, zoals wettelijk vereist. Dankzij het gebruik van standaardformaten volgens het SB250-bestek zijn deze borden perfect geschikt voor gebruik in het openbaar domein. Zo ben je zeker van een wettelijk correct bord én profiteer je van snelle levering.
Gebodsborden met verplichte rijrichting
Binnen serie D vinden we enkele gebodsborden die ons meer vertellen over de verplichte rijrichting die je als weggebruiker moet respecteren. Hieronder vind je een overzicht van alle borden die invloed hebben op de rijrichting die je als weggebruiker moet volgen.
Verplichte rijrichting aangeven met markering op de weg
Bovenstaande borden zie je dagelijks op de openbare weg om het verkeer in goede banen te sturen. Om deze borden kracht bij te zetten worden deze borden, op de openbare weg, gebruikt in combinatie met wegmarkeringen. Wil je de gebodsborden op jouw terrein kracht bijzetten? Ontdek dan ons aanbod grondmarkeringen, zelf aan te brengen of geplaatst door onze specialisten.
>> Ontdek hier de mogelijkheden!
Gebodsborden met verplichte rijrichting voor voertuigen die gevaarlijke goederen vervoeren.
Deze borden zijn wellicht iets minder gekend door het grote publiek, maar deze borden zijn cruciaal om een veilige verkeerssituatie te waarborgen! Deze borden scheiden voertuigen die gevaarlijke stoffen vervoeren van de grote doorstroom. Op die manier worden de meest risicovolle plekken vermeden en daalt de kans op rampzalige ongevallen aanzienlijk.
We onderscheiden hierin 3 borden;
- D4 links - Verplichting voor voertuigen die gevaarlijke goederen vervoeren om de door de pijl aangeduide richting (links) te volgen.
- D4 rechtdoor - Verplichting voor voertuigen die gevaarlijke goederen vervoeren om de door de pijl aangeduide richting (rechtdoor) te volgen.
- D4 rechts - Verplichting voor voertuigen die gevaarlijke goederen vervoeren om de door de pijl aangeduide richting (rechts) te volgen.
Gebodsborden voor fietsers en voetgangers
Ook voor fietsers en voetganger gelden er specifieke verplichtingen. Hiervoor werden er dan ook borden in het leven geroepen die uitsluitend van toepassing zijn op de zwakke weggebruiker. Omdat de stroom van zwakke en niet-zwakke weggebruikers elkaar vaak kruisen is het belangrijk dat er ook voor de zwakke weggebruiker regels gelden. Alleen op die manier kan een orderlijke en efficiënte doorstroom worden gegarandeerd.
Voor de zwakke weggebruiker bestaan de volgende gebodsborden:
- D7 - Verplicht fietspad
- D9a - Deel van de weg voorbehouden (gesplitst)
- D9b - Deel van de weg voorbehouden (gesplitst)
- D10 - Deel van de weg voorbehouden
- D11 - Verplichte weg voor voetgangers
Wat is het verschil tussen een D9a/b en een D10 verkeersbord?
- Verkeersbord D9a of D9b duidt een deel van de openbare weg aan dat voorbehouden is voor voetgangers, fietsers, speed pedelecs én tweewielige bromfietsen klasse A. Het laat dus ook beperkt gemotoriseerd verkeer toe dat onder de zachte weggebruikers valt. Dit bord wordt vaak gebruikt op bredere fietspaden of gemengde zones waar deze gebruikers veilig samen kunnen rijden.
- Verkeersbord D10 daarentegen geeft een zone aan die uitsluitend bedoeld is voor voetgangers en fietsers. Speed pedelecs en bromfietsen klasse A zijn hier niet toegelaten. Dit bord wordt vooral geplaatst op smalle, gedeelde zones waar de veiligheid van voetgangers voorop staat, zoals in woonwijken, parken of schoolomgevingen.
Conclusie: Het verschil zit dus in wie er wél of niet mag rijden in de aangeduide zone. D9a/b laat méér gebruikers toe, terwijl D10 restrictiever is en enkel de traagste en meest kwetsbare weggebruikers toelaat.
Zo maak je fietspaden en voetgangerszones nog veiliger;
Iedereen is het er over eens dat gebodsborden op een positieve manier bijdragen aan de veiligheid van de zwakke weggebruiker. Maar zijn er dan nog andere manieren om de zwakke weggebruiker te beschermen?
Ja hoor! - Het scheiden van de rijwegen met behulp van een fysieke barrière zou bijvoorbeeld een krachtige aanvulling zijn op een gebodsbord. Dat kan bijvoorbeeld met afzetpalen zoals bijvoorbeeld diamantkoppalen of rijbaanscheidingen!
Wet- en regelgeving voor het plaatsen van gebodsborden.
Mag ik zomaar een gebodsbord kopen en ophangen? Dit is afhankelijk van de locatie waar je deze wil plaatsen;
- Op privéterrein: Ja, je mag zelf een gebodsbord kopen en plaatsen zonder vergunning.
- Op de openbare weg: Nee, dat mag alleen de bevoegde wegbeheerder (gemeente, provincie of AWV).
Uitzondering: tijdelijke signalisatie bij werken
Gebodsborden D1c en D1d worden vaak gebruikt bij tijdelijke plaatsingen zoals bijvoorbeeld bij wegenwerken of werven langs de openbare weg. In dat geval gebeurt de plaatsing steeds door of in opdracht van de bevoegde overheid of een erkende aannemer, conform de signalisatievergunning en geldende richtlijnen.
Waarom verkeersborden bestellen bij Verkeersbord.be?
Verkeersbord.be is dé betrouwbare partner in alles signalisatie, onze gemiddelde klantbeoordeling van 9,4/10 ⭐️ spreekt voor zich. Of het nu gaat om officiële verkeersborden of verkeersborden op maat, wij houden vast aan onze pijlers! Zo geniet je bij verkeersbord.be steeds van service op top niveau, super snelle levertermijnen en top kwaliteit! Bestel vandaag nog!